[fotorel] Budowa sieci tramwajowej w Olsztynie
Kolejoman
2015-07-06 18:11:11 UTC

W Polsce istnieje 14 czynnych sieci tramwajowych. Co jakiś czas otwierane są
nowe linie tramwajowe, stanowiące rozbudowę już istniejących sieci. Pewnego
rodzaju ewenementem jest Olsztyn, z którego tramwaje zniknęły w 1965 roku, a
w chwili obecnej czyli dokładnie 50 lat później miasto buduje od zera
zupełnie nową sieć. Prace zmierzają ku końcowi, otwarcie zaplanowane jest na
końcówkę roku 2015.

Zapraszam do obejrzenia krótkiej fotorelacji z budowy:
www.kolejomania.rail.pl/budtram.html

Pozdr.
Grzesiek
ACMM-033
2015-07-06 21:30:41 UTC
Post by Kolejoman
Witam
[...]
Świetna sprawa!
Byłem w '98 jadąc do Kortowa, tak sobie myślałem, że tramwajem było by
fajnie. W sumie pojechałem autobusem.
Widząc tory przy dworcu pomyślałem, że to tak, jak parówka w kondonie - tak
mi wyglądało pewne ciastko widziane w sklepie Tesco, całkiem dobre
zresztą.... A to od tego, że ciasto owijało nadzienie dość dokładnie, jak
tutaj beton (?) szyny.

Franek Gliwicki pewnie płacze z zawiści... A mieszkańcy z żalu, na takie
widoki...

PS miniaturki świetne, mięciutkie, wyraźne, aż miło patrzeć i widać, co
zostanie zaraz powiększone, gdy się kliknie. Tak trzymać!
896510439 896126048 222478125 222478457 814605444
Marsjanin
2015-07-06 21:43:04 UTC
Post by ACMM-033
PS miniaturki świetne, mięciutkie, wyraźne, aż miło patrzeć i widać,
co zostanie zaraz powiększone, gdy się kliknie. Tak trzymać!
Galeria genialna, przy nawigowaniu strzałkami te ostatnie trzymają się
myszki (dolna krawędź tkwi nieruchomo przy różnych wielkościach
zdjęć), po prostu bomba!
Marsjanin
ACMM-033
2015-07-09 22:11:47 UTC
Post by Marsjanin
Post by ACMM-033
[...]
I ja tak mogę powiedzieć, że bardzo się poprawiło. Skrypcik coprawda trochę
dziwny, ale przynajmniej cudować nie trzeba, wystarczy się przyzwyczaić i
jest galanto. A przyzwyczajenie, to jak wiemy, to nasza (wszystkich ludzi)
druga natura. Mamy już jakość, teraz możemy iść, byle bez jakości
pogorszenia, w ilość :))
896510439 896126048 222478125 222478457 814605444
Kolejoman
2015-07-10 09:52:55 UTC
Skrypcik coprawda trochę dziwny,
A co w nim takiego dziwnego ? :)

Pozdr.
Grzesiek
ACMM-033
2015-07-10 10:53:26 UTC
Post by Kolejoman
Skrypcik coprawda trochę dziwny,
A co w nim takiego dziwnego ? :)
Dla mnie jest nie do końca intuicyjny, w sensie tego, że posługiwanie się
nim jest inne, niż tradycyjnie. Ale, jak pisałem, nie trzeba kombinować już,
więc niech zostanie, wystarczy się przyzwyczaić, źle nie jest.
896510439 896126048 222478125 222478457 814605444
Marsjanin
2015-07-06 21:37:43 UTC
Pewnego rodzaju ewenementem jest Olsztyn, z którego tramwaje
zniknęły w 1965 roku, a w chwili obecnej czyli dokładnie 50 lat
później miasto buduje od zera zupełnie nową sieć.
Serdecznie witamy Olsztyn pośród miast. :]
Marsjanin
Marsjanin
2015-07-06 21:45:18 UTC
Czy coś wiadomo, czy tabor będzie dwukierunkowy i dwustronny?
Rozjazdy przy przystanku Dworzec trochę to sugerują (krańcówki jak w
Stuttgarcie).
Marsjanin
Uchman
2015-07-07 07:01:38 UTC
Post by Marsjanin
Czy coś wiadomo, czy tabor będzie dwukierunkowy i dwustronny?
Tak, zamówili 15 trzyczłonowych Solarisów --- dwa już są dostarczone.
Tutaj artykuł i kilka zdjęć:
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/juz-jest-pierwsze-tramino-w-olsztynie-49708.html
Post by Marsjanin
Rozjazdy przy przystanku Dworzec trochę to sugerują (krańcówki jak w
Stuttgarcie).
Tak, będą krańcówki z układem rozjazdów. Tu masz więcej szczegółów:
http://www.tramwaje.olsztyn.eu/tramwaje/przebieg-linii
W sumie dobre rozwiązanie, bo nie zajmuje tyle miejsca co pętla.
Uchman
Marsjanin
2015-07-07 20:52:56 UTC
Tak, będą krańcówki z układem rozjazdów. […] W sumie dobre
rozwiązanie, bo nie zajmuje tyle miejsca co pętla.
Czy ja dobrze widzę, czy niektóre odcinki będą jednotorowe?! Na
wizualizacji przed ślepą końcówką jest jeden tor.

Rozwiązanie dobre i lepsze od pętli pod każdym względem. Krańcówka
wymaga w zasadzie tyle samo miejsca, co zwykły tor. Jeśli mówić by
o tym, że na pętli można, przy odpowiedniej ilości żeberek czy
równoległych torów, zmieniać kolejność tramwajów, czy przetrzymać „na
oczku” jakiś skład awaryjnie czy w zapasie, to w zestawieniu z
dwukierunkowymi tramwajami, na podobnej powierzchni co pętla, można
umieścić o wiele więcej ślepych, równoległych żeberek, dających o
wiele większe możliwości…
Marsjanin
Uchman
2015-07-08 11:27:11 UTC
Post by Marsjanin
[...]
Tak by wyglądał odcinek Tuwima--Kortowo. Szkoda tylko, że jeden z
przystanków został tam zlokalizowany tuż przed mijanką (a nie na niej).
Trochę to może bruździć w razie opóźnień, ale może nie mieli miejsca na
inną lokalizację...
Post by Marsjanin
[...]
Dwukierunki mają jeszcze inną zaletę: łatwość wycofania tramwaju w razie
wypadku/awarii. Gdzieś jeszcze czytałem, że na trasie mają być
zabudowane trapezy między torami żeby ułatwić objazd zatrzymań.
Uchman
Marsjanin
2015-07-08 11:48:58 UTC
Dwukierunki mają jeszcze inną zaletę: łatwość wycofania tramwaju w
razie wypadku/awarii.
Eee, to to już standard i w jednokierunkowych. W Poznaniu nawet stare
105 mają w doczepie panel sterowniczy, złożony z 4 przycisków. Do
jazdy wystarczy.
Gdzieś jeszcze czytałem, że na trasie mają być zabudowane trapezy
między torami żeby ułatwić objazd zatrzymań.
To już absolutna podstawa. Miejmy nadzieję, że nie zrezygnują z tego i
podobnych ułatwień na rzecz oszczędności itp.
Marsjanin
Uchman
2015-07-08 14:16:21 UTC
Post by Marsjanin
[...]
Dobra, trochę niejasno się wyraziłem. Chodziło mi o szybką zmianę
kierunku i albo jazdę z powrotem na przeciwległą końcówkę albo do
najbliższego punktu gdzie można "w kierunku zasadniczym" po lewym torze
ominąć przeszkodę.
Uchman
Uchman
2015-07-08 14:19:09 UTC
Post by Marsjanin
[...]
Owszem, stopiątki mają pulpity z tyłu. Ale obsłuż stamtąd drzwi... I
cofać z pasażerami też zasadniczo nie wolno.
Uchman
Marsjanin
2015-07-08 17:49:31 UTC
Post by Uchman
Owszem, stopiątki mają pulpity z tyłu. Ale obsłuż stamtąd drzwi... I
cofać z pasażerami też zasadniczo nie wolno.
Nie no, zgadza się. Myślałem, że chodzi o wycofanie awaryjne inaczej, niż
na wstecznym plus okrzyki zawiadowcy z zewnątrz lub ostatniego wagonu. :)

Swoją drogą, takie akrobacje (i to dokładnie takie…) czasami zdarzają się
i z pasażerami. Oczywiście nie w ruchu liniowym. Wagony typu N. :)

Choć sam ostatnio widziałem, jak motorniczy cofał z pasażerami kilka
metrów, bo przerżnął źle przestawioną zwrotnicę…
Marsjanin
Uchman
2015-07-09 05:48:24 UTC
Post by Marsjanin
Post by Uchman
[...]
Nawet i nowsze. Sosnowiec Okrzei --- trójkąt torowy. Chociaż tu akurat
bez pasażerów.

Ja też cofałem kiedyś składem (z tylnego pulpitu, żeby nie było) po
kolizji do przystanku żeby móc drzwi otworzyć, bo akurat na tym odcinku
były barierki.
Post by Marsjanin
Choć sam ostatnio widziałem, jak motorniczy cofał z pasażerami kilka
metrów, bo przerżnął źle przestawioną zwrotnicę…
I to mi się zdarzyło...
Uchman
Marsjanin
2015-07-09 19:31:44 UTC
Post by Uchman
Nawet i nowsze. Sosnowiec Okrzei --- trójkąt torowy. Chociaż tu akurat
bez pasażerów.
Bez pasażerów to w niektórych miastach albo przy objazdach norma.

Post by Uchman
Ja też cofałem kiedyś składem (z tylnego pulpitu, żeby nie było) po
kolizji do przystanku żeby móc drzwi otworzyć, bo akurat na tym odcinku
były barierki.
Ty miałeś kolizję, czy stanąłeś za rozbitym wozem?
Post by Uchman
Post by Marsjanin
Choć sam ostatnio widziałem, jak motorniczy cofał z pasażerami kilka
metrów, bo przerżnął źle przestawioną zwrotnicę…
I to mi się zdarzyło...
;) Ćśśś…
Marsjanin
Uchman
2015-07-10 14:05:52 UTC
Post by Marsjanin
Ty miałeś kolizję, czy stanąłeś za rozbitym wozem?
Ja miałem. Wyjechał kierowiec zza rogu budynku, "bo mu żółte mrygało", i
już nie zdążył cofnąć... A że bez ofiar w ludziach, to cofnąłem, żeby
się pasażerowie nie gnietli w oczekiwaniu na inspektora.
Post by Marsjanin
;) Ćśśś…
Rozeszło się po kościach.
Uchman
Tomasz Ozon
2015-07-07 06:52:35 UTC
Post by Kolejoman
miasto buduje od zera
zupełnie nową sieć.
A cała Polska patrzy. Eksperyment bardzo ciekawy. A jeszcze ciekawszy się
staje, bo nadchodzi era elektrycznych autobusów, które też będą ekologiczne
jak tramwaje. Co lepsze - się okaże.
Olsztyna zupełnie nie znam, ale mam wrażenie, że linię tramwajową przez
osiedla poprowadzono niestety tak jak się to zwykle robi w Polsce, tzn. po
głównej ulicy dookoła blokowiska, przez co mieszkańcy nie mają wcale blisko
do przystanków.

pozdr
TO3
Marsjanin
2015-07-07 20:55:53 UTC
[...]
Nie bardzo rozumiem, przez jakie uliczki chciałbyś go tam prowadzić.
Przez typowe „city” zgoda, nawet na (warunek: szerokich!) deptakach
można i trzeba tramwaj wcisnąć. Ale w sypialniach? Ani nie chcesz mieć
tramwaju pod oknem, ani nie chcesz, by dziecko bawiło się blisko
torów.
Marsjanin
Tomasz Ozon
2015-07-08 09:47:11 UTC
Post by Marsjanin
Nie bardzo rozumiem, przez jakie uliczki chciałbyś go tam prowadzić.
Osiedlowe.
Post by Marsjanin
Ale w sypialniach? Ani nie chcesz mieć
tramwaju pod oknem, ani nie chcesz, by dziecko bawiło się blisko
torów.
Wręcz przeciwnie. Wolałbym pod oknem tramwaj niż te wszystkie parkingi,
przez które trzeba się przedzierać, żeby gdziekolwiek dojść.
Tramwaj bardziej zagraża dziecku niż nierozsądny kierowca samochodu?

pozdr
TO3
Marsjanin
2015-07-08 11:50:15 UTC
Post by Tomasz Ozon
Wręcz przeciwnie. Wolałbym pod oknem tramwaj niż te wszystkie parkingi,
przez które trzeba się przedzierać, żeby gdziekolwiek dojść. Tramwaj
bardziej zagraża dziecku niż nierozsądny kierowca samochodu?
Na to nie można jednoznacznie odpowiedzieć.
Marsjanin
Kolejoman
2015-11-20 12:02:15 UTC
Post by Kolejoman
www.kolejomania.rail.pl/budtram.html
Budowa sieci tramwajowej w Olsztynie dobiega końca. Niedługo rozpoczną się
jazdy testowe. Do wcześniej opublikowanej fotorelacji dodałem zdjęcia stanu
budowy na dzień 9 listopada 2015. Pojawiły się też zdjęcia z kilku wcześniej
nieudokumentowanych miejsc: Galeria Warmińska, ul. Płoskiego, ul. Witosa czy
końcówka Kanta.

Pozdr.
Grzesiek